Paden bewandelen, waar andere bewegingen zich niet thuis voelen, of waarvoor er nog geen referentiepunten beschikbaar zijn, zijn voor het Leger des Heils steeds een uitdaging geweest waar ze graag op in gaan. Onze afdelingen worden blijvend aangemoedigd om alle beschikbare kanalen in te zetten om anderen te bereiken. Via media, gedrevenheid, opportuniteiten die zich aandienen… alle middelen zijn goed om elkeen te bereiken die een lichtpuntje zoekt in het leven. Het Crossover kanaal Twitch maakt deel uit van deze dynamiek.
Dit initiatief ontstond tijdens de eerste lockdown. Het “peer to peer”-platform (Chall’Ange) dat werd opgezet om de jaarlijkse kerstpottenactie van het Leger des Heils op internet nieuw leven in te blazen, bood de gelegenheid om nieuwe technieken te bedenken om donaties op te roepen. Verschillende personen, die min of meer dicht bij het Leger des Heils staan, zijn begonnen aan een 48 uur durende videogame-marathon, live uitgezonden op het internet via het platform Twitch (een site waar mensen live video’s kunnen bekijken, in tegenstelling tot YouTube waar video’s worden opgenomen, gemonteerd, bewerkt, als een “film”). De naam van deze marathon is het “Red Field Event”.
Twitch maakt een grote mate van interactivieve communicatie mogelijk tussen de live host en de kijkers, die rechtstreeks de host kunnen contacteen via chat. Men kan rechtstreeks geld doneren als men de inhoud leuk vindt en de host wilt steunen. Op Twitch hebben al veel liefdadigheidsacties plaatsgevonden, waarvan het bekendste, het ZEvent, meer dan tien miljoen euro heeft opgebracht. Al deze elementen, Twitch, ZEvent, streaming (= live gaan op het internet), maken integraal deel uit van de populaire cultuur van een hele generatie volwassenen in het actieve en professionele leven
Het team dat deze marathon en het Red Field Event opstartte, vond het project leuk genoeg om het verder uit te werken en een jaar later opnieuw te organiseren. Voor hen was het duidelijk: een gemeenschappelijke passie (videogames en internetcultuur) kan aangewend worden voor een hoger doel; waarden die ons dierbaar zijn implementeren in een omgeving met reële maatschappelijke problemen (cyberpesten, nepnieuws, enz.). Het was voor hen zo zinvol dat ze besloten om het niet simpelweg bij een jaarlijkse marathon van 48 uur te houden, maar om een echte gemeenschap te creëren waarin elke speler zich vrij kan voelen om zich online te uiten in een veilige omgeving. Zo werd het Crossover-kanaal geboren.
Crossover biedt bijna dagelijks content op Twitch met verschillende stijlen van spelletjes, steeds in de geest van ontmoeting en respect. Verbindingen leggen, culturen en generaties samenbrengen: dat is de betekenis van het woord «Crossover». Het is niet alleen een geloofwaardige schakel tussen het Leger des Heils en mensen die het werk van het Leger des Heils niet kennen, maar zamelt ook regelmatig geld in voor de verschillende sociale projecten van het Leger des Heils. De spirituele dimensie is ook een integraal onderdeel van het project, en het team ondersteunt graag dit aspect door relevante en aangepaste inhoud rond spiritualiteit voor te stellen.
Als ik het in één zin zou moeten samenvatten, gaat Crossover over mensen die zich passioneel inzetten. Het Frans-Belgisch team creëert een zorgzame en ondersteunende gemeenschap rond videogames, ten voordele van de sociale projecten van het Leger des Heils. We willen zin geven aan dit project en er samen plezier aan beleven! Bezoek ons op www.twitch.tv/ crossover_tv !
*Peer to peer of p2p : crowdfundingtechniek op meerdere niveaus waarbij donoren worden betrokken om namens een organisatie geld in te zamelen
Lieutenant Etienne Olivier